Hvis man færdes i cirkler, der interesserer sig bare en smule for det moderne erhvervsliv, så har man næsten med garanti hørt nogen sige, at fremtiden er online. Det er da også den generelt accepterede viden på hos det danske og det internationale erhvervsliv, at hvis ikke man har en online tilstedeværelse og satser på digital strategi, så kan man lige så godt lade være med at eksistere. Det er blevet udpeget, hvordan stadig mere af handlen kommer til at foregå online, og hvordan hale virksomheder er opstået på baggrund af nogle linjer i et programmeringsprogram. I den sammenhæng har man peget på de digitale giganter såsom Windows og Google samt de mange sociale platforme. Måske endnu mere bemærkelsesværdigt er det dog, at denne pure internetbaserede måde at drive virksomhed også har manifesteret sig hos mindre virksomheder i form af en helt ny forretningsmodel, der kun ville kunne eksistere på nettet.
Hvad er det?
Denne nye forretningsmodel handler om de såkaldte betalte undersøgelser, og det er præcis hvad det lyder som. Enhver kan oprette sig som bruger hos en af de virksomheder, og kan således nærmest dagligt tage sig betalt for at udføre undersøgelser for analyseinstitutter eller virksomheder, der ønsker en markedsanalyse. Den menige mand lokkes altså med betalingen, mens platformen, der udbyder de betalte undersøgelser tjener penge ved at skrabe toppen af transaktionen. Selve ideen om udelukkende at tjene penge ved at samle forbruger og udbyder, i dette tilfælde er det svært at se, hvem der er hvem, er ingenlunde ny. Selve ideen med betalte undersøgelser er imidlertid, og det er en forretningsmodel, der kun kan være sådan og så velfungerende, fordi den har sin base online.
Derfor ser vi nye virksomheder
Netop derfor er den tid, vi lever i nu så spændende, hvis man er entusiast inden for erhvervslivet. Internettet, også i kommercielle sammenhænge, er efterhånden ved at have et par år på bagen, og man kan ikke længere tjene penge udelukkende fordi man har en webshop eller har en online tilstedeværelse. Tværtimod er det blevet sværere end nogensinde før at gøre opmærksom på sig selv i sådanne sammenhænge. I stedet får vi dog lov til at se virksomheder opstå på og ikke bare tilpasses til internettet. Derfor ser vi altså nu et væld af nye virksomheder og nye forretningsmodeller opstå, som ikke bare er mere effektive på nettet, men som ikke ville kunne investere online. Platformene, der udbyder betalte undersøgelser, er bare et af mange eksempler på sådanne forretningsmodeller, og det er ikke til at sige, hvad der vil ske fra nu.
Ligesom det var svært at se professionen som programmør for bare 100 år siden, er det også svært at forudsige, hvad der vil ske med forretningsmodeller som disse, og hvad den næste virksomhed, der organisk gros online vil byde på. Det kan kun tid, penge og måske et par betalte undersøgelser vise os.